Skip to Main Content

Problem Based Learning (PBL) | הוראה ולמידה מבוססות פתרון בעיות: משאבים קליניים

רקע

שאלה קלינית היא שאלה המתייחסת לסוגיה ספציפית על מנת לקבל החלטה קלינית. היא שונה משאלת רקע מכיוון שצרכי המטופל ורצונותיו לגבי הטיפול או בעיות רפואיות אחרות שלו משפיעות על השאלה ועל האופן שבו תתקבל ההחלטה איזה מידע הוא רלוונטי ויעשה בו שימוש בטיפול. חשוב לנסח שאלה קלינית טובה, תוך זיהוי מונחי החיפוש הרלוונטיים, כך שיהיה ניתן להגיע לפרסומים הטובים ביותר.

ניתן להיעזר בתבנית שימושית ליצירת שאלות קליניות - PICO:

P - פציינט/אוכלוסייה + בעיה (patient/population & problem)  

I - התערבות או חשיפה (intervention/exposure)

C - השוואה (intervention)

O - תוצאה (comparison)

לדוגמה, אם ניצבת בפנינו סוגיה הקשורה לחולה סוכרת, יתכנו מספר משתנים רלוונטיים שעלינו לקחת בחשבון. למשל, מה גיל המטופל? עם מה הוא מתמודד כרגע – האם מדובר באבחון חדש למצב רפואי אחר? האם מדובר בסיבוך חדש לסוכרת? כיצד לטפל או לאבחן את הבעיה? האם חלופות לטיפול ונדרש למצוא את האפשרות הטובה ביותר? מה מקווים להשיג או להימנע מהתערבות? האם המטופל הביע את רצונו או דעתו בנוגע לטיפול או לתוצאה ספציפית? כל הגורמים הללו עשויים להשפיע על יצירת שאלה קלינית טובה שניתן לענות עליה.

סוגי משאבים קליניים

יש לנו משאבים רבים המסוגלים לספק תשובות לשאלות קליניות, אולם אף אחד לא יהיה הכלי המושלם לספק תשובה לכל שאלה. חשוב להקדיש זמן ומחשבה כדי לבסס את אסטרטגיית החיפוש ומילות המפתח הראשוניות הנוגעות לשאלה שלנו. שימוש ב- PICO או תבניות דומות כמסגרת, יכול לסייע לזהות את מונחי המפתח הנדרשים לחיפוש וגם לשמש כתזכורת לגורמים החשובים שיש לקחת בחשבון בעת הערכת המשאבים שבהם יעשה שימוש. נהוג לחלק את המשאבים לשתי קבוצות, משאבים לנקודת הטיפול המכילים מידע שעבר סינון וסינתזה ומאגרי מידע לאיתור מקורות ראשוניים (מאמרים מחקריים).

משאבים לנקודת הטיפול - חומרים מסוננים שעברו סינתזה

משאבים המציעים מידע קליני ומיועדים למענה מהיר ומבוסס ראיות (לצפייה במדריך רפואה מבוססת ראיות) על השאלות שיש לקלינאי - נועדו בעיקר לשימוש בסביבה הקלינית (מרפאות, בתי חולים וכו'). משאבים אלה מציגים מידע בפורמט אחיד ומתומצת שבו מידע חיוני מודגש ומונגש. לכל אחד מן הכלים יש את היתרונות והחסרונות שלו, כך שחשוב להכיר את כולם על מנת למצות את האיכויות של כל אחד מהם. חלקם ברורים יותר לגבי רמת הראיות שהם מציעים, לחלקם יש ממשק טוב וקל יותר לשימוש ומצד שני אף אחד מהם אינו מושלם. 

 

UpToDate*  

מאגר מידע בתחום הרפואה הקלינית - רפואה מבוססת ראיותהמאגר בנוי בדומה לאנציקלופדיה (ערכים) ועונה על שאלות קליניות, כולל המלצות טיפול. תכני המאגר נכתבו על ידי רופאים ועברו בקרה על ידי מומחים (לפי תחום/נושא). בנוסף, המאגר מציע מחשבונים רפואיים, מולטימדיה וכלים אחרים המתייחסים לתרופות.

*כולל אפליקציה - הסבר בנוגע לאפליקציות של כל משאב 

 

BMJ Best Practice*

משאב EBM מבוסס ראיות לתמיכה בקבלת החלטות בנקודת הטיפול (Point of Care). התכנים המופיעים במאגר הינם תכנים מסוננים ומוכוונים חוות דעת רפואית למטופלים. המידע רפואי מונגש באופן שמאפשר קבלת החלטות קליניות מושכלות.

*כולל אפליקציה - הסבר בנוגע לאפליקציות של כל משאב 

מאגרי מידע

משאבים המיועדים לחיפוש פרסומים מחקריים (מאמרים בעיקר) בתחומי הביו-רפואה. חיפוש במאגרי מידע אלו נעשה תוך שימוש במילות מפתח (keywords) ו/או נושאים מתוך מילון המונחים של המאגר (לדוגמה MeSH של Pubmed). לאחר בחירת מילות המפתח/נושאים וקביעת אסטרטגיית החיפוש (רחב/מצומצם) ניתן להשתמש בסננים והגבלות (סוג מחקר, סוג פרסום, שפה, שנת פרסום, מין, גילאים וכו') לפני החיפוש (בחלק מן המקרים) או לאחריו בדף התוצאות. 

Pubmed

מאגר ביבליוגרפי של הספרייה הרפואית הלאומית האמריקאית    בתחום מדעי החיים, המתמקד במיוחד בביו- רפואה וכולל נושאים כגון: מחקר ביו-רפואי, סיעוד, רפואת שיניים, רוקחות ועוד.

Embase

מאגר ביבליוגרפי מקיף בכל תחומי הביו-רפואה (רפואה, סיעוד, רפואת שיניים, רפואה הווטרינרית, ריפוי בעיסוק וכו'). מכסה את MEDLINE.

Cochrane Library

משאב בתחום הרפואה המבוססת ראיות המורכב מאוסף של תת מאגרים העוסקים בנושא של השפעות הטיפול הרפואי – נחשב למפרסם המוביל בעולם בתחום הסקירות השיטתיות​. מדובר ב"יצור כלאיים" – כתב עת שפיט (עם IF די גבוה) ומאגר מידע. הפריטים המופיעים בו הם "מסמכים חיים" המתעדכנים עם גילויים וממצאים חדשים.​ המאגר כולל סקירות שיטתיות ומטא-אנליזות, ניסויים קליניים, פרוטוקולים, מאמרי מערכת​ ותשובות קליניות.

TRIP Database

מאגר מידע המציג ספרות קלינית מבוססת-ראיות ממקורות מהימנים בחלוקה לקטגוריות - מחקרים קליניים, RCT's, סקירות שיטתיות ומטא-אנליזות ו-Guidelines.