Skip to Main Content

פרסום בגישה פתוחה - Open Access: היכן לפרסם

המדריך יעסוק במסלולי פרסום שונים בגישה חופשית

מאגרי פרסומים ודירוג כתבי עת

מדד (Q) הוא ערך כמותי לדירוג כתבי העת לפי איכותם בחלוקה לרבעונים (Quartiles). המדד מתקבל מיחס סך כל הציטוטים בכתב העת מסך כל הפרסומים שלו בתחום מחקרי מסוים. אם כתב עת מדורג ברבעון הראשון Q1, פירוש הדבר כי כתב העת מצוטט לפחות ב- 75% יותר בהשוואה לכתבי העת האחרים באותה קטגוריה מחקרית. 

פרסום בכתבי עת שנחשבים למובילים בתחום מסוים משפיע על הדירוג הבין-לאומי של המוסד.

מדריך למידע נוסף

לפני פרסום בכתב עת בגישה פתוחה יש לבחון את הדברים הבאים:

א. האם כתב עת מכוסה על ידי  Directory of Open Access Journals. כתבי עת שנוספו ל-DOAJ לאחר מרץ 2014 (מסומנים בירוק או עם חותמת DOAJ) עברו תהליך בדיקה מחמיר יותר מאשר כתבי עת שנוספו וקדם לכן.

ב. האם כתב העת מכוסה על ידי מאגרי מידע מכובדים ומקיפים כמו: Web of Science, Scopus, Medline ואחרים.

ג. יש לבדוק את אתר האינטרנט של כתב העת על מנת לקבל מידע נוסף: שייכות למוסד אקדמי ארגון/התאגדות מקצועי/ת, צוות העורכים והרקע שלהם, שיעורי קבלה/דחייה, מדדים ביבליומטריים ועוד. אם יש ספקות, עדיף תמיד לפנות ישירות למערכת כתב העת.

ד. יש לבדוק האם מצוינים בבירור דמי הפרסום והבעלות על זכויות היוצרים.

ה. האם המו"ל מוכר ומכובד וחבר באיגודים מקצועיים מוכרים כמו Open Access Scholarly  Publishers Association או בוועדה לאתיקה בפרסום.


Directory of Open Access Journals - רשימת כתבי עת שפיטים בגישה פתוחה

Directory of Open Access Books - רשימה של ספרים (עם ביקורת עמיתים) בגישה פתוחה

Open Access Scholarly Publisher's Association – אגודה התומכת ומייצגת את האינטרסים של מפרסמים בגישה פתוחה ברחבי העולם בכל התחומי המדעיים

להיות iNFORMEd
צ'ק ליסט שנועד לסייע לחוקרים לקבוע האם לפרסם בכתב עת או לא. נוצר על ידי הספרייה של המרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק בארה"ב.

לחשׁוֹב. לבדוק. להגיש פרסום.
מדריך המסייע לחוקרים לזהות כתבי עת אמינים. מדריך זה נוצר בשיתוף ותמיכה של מספר מו"לים ידועים.

החישוב של מספר המאמרים המדעיים שמפרסמים חברי הסגל באוניברסיטה נעשה לפי רשימות כתבי העת המוכרים למודל התקצוב של ות"ת, ותקציבי האוניברסיטאות מושפעים מבחירת החוקרים לפרסים בכתבי העת האלה.

רכיב הפרסומים במודל התקצוב של ותת

כתבי עת "טורפים"
אחד השינויים השלילים שחלו בשנים האחרונות בעולם הפרסום האקדמי היה הופעתם של כתבי עת "טורפים". כתבי עת "טורפים" הם כתבי עת בגישה פתוחה, שהמודל העסקי שלהם מתמקד בגביית דמי פרסום מחוקרים המעוניינים לפרסם אצלם. הרעיון שהם "טורפים" מבוסס על ההשקפה כי הם בעצם טומנים מלכודת לחוקרים שאינם מודעים לכך שכתב העת הוא באיכות ירודה מאוד וללא פיקוח ובקרה.

לא כל הפרסומים בגישה פתוחה הם "טורפים"
גישה פתוחה (OA) היא מענה מקובל לפרסום מדעי לפיו הקהילה מממנת את הגישה למחקר. OA מגדיל את הגישה למחקר ומשפר את השפעת המחקר וציטוטים.
מוציאים לאור "טורפים" מנצלים את מנגנון תשלומי המחברים של OA למטרות הונאה.

כיצד להימנע מכתבי עת "טורפים" (predatory journals)? – מאמר דעה של ג'וסלין קלארק שפורסם ב- BMJ (19 בינואר 2015)  אודות כתבי עת "טורפים".  

BEALL’s list

רשימת מו"לים וכתבי עת החשודים ככתבי עת טורפים

ב-NATURE החליטו לטפל בתופעה באמצעות תרגיל עוקץ מתוחכם שמטרתו הייתה לחשוף כמה קל להפוך לעורך בכתבי עת "טורפים". הממצאים היו יוצאי דופן וחשפו כי עשרות כתבי עת אקדמיים הציעו לדמות הפיקטיבית, שמשמעות שמה בפולנית הוא "דוקטור הונאה", להפוך לעורך מן המניין. 

לקריאת המאמר המלא

עם המעבר ההדרגתי לפרסום גישה פתוחה, רבים מחסמי הפרסום וההפצה הוסרו והפצת המידע הפכה לקלה יותר. למרבה הצער, השינוי הזה הביא גם לתופעות שליליות ולריבוי מפרסמים בעלי אינטרס כלכלי גרידא שהספיקו לצבור מוניטין מפוקפק - מפרסמים שאינם מקפידים על תהליך תקין של פרסום מדעי ויותר מכך, מטעים וטוענים טענות כוזבות באשר לאיכותם של כתבי העת, עלויות הפרסום ועוד. על כן קמו גופים שעוסקים בהיבטים האתיים של פרסום בגישה פתוחה:

הוועדה לאתיקה בפרסום (The Committee on Publication Ethics)  - פורום עורכים ומוציאים לאור של כתבי עת בעוסק בכל ההיבטים של אתיקה בפרסום מדעי/אקדמי.

איגוד המפרסמים האקדמיים בגישה פתוחה (The Open Access Scholarly Publishers Association) - פורום למפרסמים בעלי גישה פתוחה. האיגוד בוחן כל מפרסם חפני הכללתו וזאת אינדיקציה לאיכות המו"ל. 

Plan S היא יוזמה שהחלה בספטמבר 2018 כדי לעודד פרסום ב- open access. המטרה היא סטנדרטיזציה של תנאים והגדרות לפרסום ב- Open Access.

לקריאה נוספת:

 Johnson, R. (2019). From coalition to commons: Plan S and the future of scholarly communication. Insights32(1), 5. doi: http://doi.org/10.1629/uksg.453

כדי להקל על החוקרים, פותח מנוע חיפוש לאיתור כתבי עת שעומדים בתנאים של Plan S - 
Journal Checker Tool (JCT).

Sherpa Romeo הוא מאגר חינמי המכיל נתוני זכויות יוצרים ומדיניות אחסון מקומי של יותר מ-22,000 כתבי עת ופרסומים תקופתיים אחרים. כל כתב עת מסווג בצבע (צהוב, כחול, ירוק או לבן) בהתאם למדיניות שלו. יש להדגיש כי לאחר הבדיקה הראשונית ב-Sherpa Romeo יש לבדוק גם באתר האינטרנט של כתב העת (ייתכן והיה שינוי שטרם עודכן ב-Sherpa Romeo).

Sherpa Romeo

הסכמי מפרסמים/מו"לים יכללו בתוכם לעתים רבות דרישה לוויתור על זכויות שימוש יותר מהנדרש במציאות. בחלק מן המקרים, החוקר עלול למצוא עצמו במצב בו הוא לא מסוגל להשתמש מחדש בחלקים מן המאמרים שלו בפרסומים אחרים, או אפילו להציג אותם במהלך הקורסים וההרצאות שלו. לכן, על המחברים להבין את זכויותיהם ולדעת כיצד להתייחס להסכמי פרסום, כך שבסופו של דבר תהיה להם שליטה רבה יותר על היצירות שלהם. 

לכל מו"ל יש מדיניות שונה באשר לזכויות הפרסום והנגשת העבודות על ידי המחבר עצמו במאגרים מקומיים. המשאב  SHERPA / RoMEO מספק את האפשרות לחיפוש מדיניות זכויות היוצרים של המו"לים השונים בהקשר זה.

לפני הגשת מאמר לכתב עת, יש לבחון ככל שניתן את מדיניותו בנושא זכויות מחברים. לעתים מדובר במידע גלוי לכל ומפורסם באתר האינטרנט של כתב העת ולעתים ייתכן ויהיה צורך לפנות ישירות לעורכי כתב העת כדי לבקש זאת. לעיתים יש אפשרות לפרסם ב- Open Access אחרי תקופת אמברגו מסויימת, ואפשר להתמקח עליה לפעמים.

למרות שהמחברים הם בעלי היצירה וזכויות היוצרים, הם יכולים לאבד זאת כאשר הם מוותרים עליהם בעת חתימה על הסכם המחבר של המו"ל. מרבית הסכמי זכויות היוצרים מעבירים את כל זכויות היוצרים למו"ל. במילים אחרות, העברת זכויות היוצרים פירושה שמחברים אינם מחזיקים עוד ביצירתם או בזכותם לקבוע היכן או כיצד היא מופיעה ומעבר לכך שהמו"ל עלול לעשות שימוש חוזר ביצירות ללא אישור או הודעה מוקדמת. על המחברים לקרוא היטב את הסכמי הפרסום שלהם ואף להתייעץ עם איש מקצוע בנושא זכויות יוצרים לפני חתימה וזאת כדי לוודא אילו זכויות נלקחים מהם.

לוויתור מוחלט על זכויות יוצרים יכולות להיות ההשלכות הבאות:

העברת זכויות הפצה עלולה לאסור על מחבר לפרסם את היצירה במאגר מקומי או כלי אחסון אחר העברה זכויות שכפול, הפצה ותצוגה ציבורית עלולה לאסור על מחבר לשתף את עבודתו עם תלמידיו, עמיתיו ו/או הארגון בו הוא עובד/חבר.

העברת זכויות שכפול, הפצה ותצוגה ציבורית עלולה לאסור על מחבר לשתף את עבודתו במאגר מוסדי/מקומי או באתר אינטרנט מוסדי.

העברת הזכות ליצירת עבודות נגזרות עלולה לאסור על מחבר ליצור עבודות המשך או עבודות קשורות על סמך היצירה שפורסמה.

אין נוסח אחד של הסכמי המחברים ונתקלים בהם בצורות רבות ובנקודות זמן שונות במהלך תהליך ההגשה לפרסום. יש את ההסכמים הנקראים הסכמי "click-through" שפוגשים בהם בעת הגשת כתב יד בפעם הראשונה בפורטל ההגשה המקוון של המו"ל ויש הסכמים אחרים, מסמכים אלקטרוניים, עליהם חותמים המחברים לאחר שהמאמר התקבל לפרסום. בכל ההסכמים הללו חשוב לאתר מילים/ביטויים או אמירות בעייתיות המתייחסות לזכויות המחבר על היצירה שלו.

משאב לחיפוש ואיתור של כתבי עת בגישה פתוחה בכל התחומים

Directory of Open Access Journals (DOAJ)

משאב לחיפוש ואיתור של כתבי עת בגישה פתוחה בכל התחומים